Alkuperäinen RSS-teksti

Sekä autoala että kuluttajat elävät nyt jännittäviä aikoja. Katse on vahvasti lähitulevaisuudessa.

Siivottu RSS-teksti

Sekä autoala että kuluttajat elävät nyt jännittäviä aikoja. Katse on vahvasti lähitulevaisuudessa.

Web-sivun sisältö

AUTOILUN TULEVAISUUS Sekä autoala että kuluttajat elävät nyt jännittäviä aikoja. Katse on vahvasti lähitulevaisuudessa. Suomalainen autoala on laatinut ennusteet autojen käyttövoimien kehittymisestä. Alalla uumoillaan, että maassamme tapahtuu merkittävä käyttövoimamurros jo ensi vuosikymmenellä. Vuotta 2020 kohti käydään eduskuntavaalien kautta, ja suomalaisautoilijoita kiinnostaa tuleva nyt enemmän kuin ehkä koskaan lähihistoriassa. Vaalikevään edetessä matti- ja maijameikäläinen autoilija tahtoisi kovasti jo tietää, kannattaako uuden auton hankintaa vielä odottaa, vai joko olisi oikea aika lähteä autokaupoille? Kuinka erilaisia polttoaineita tullaan verottamaan, ja saavatko jotkin autot ehkä jatkossa suuremman hankintatuen? Ja sitten vielä se tärkein kysymys: miten käy autoveron? Mainos (Teksti jatkuu alla) Mainos päättyy Autovero vaiheittain historiaan? Suomalaisen autoalan uunituoreen peruskäyttövoimaennusteen rinnalla on tutkittu alan tiekarttana vaihtoehtoa, jossa on toteutettu autoalan ilmastostrategian mukaisista toimenpiteistä ennen kaikkea autoveron vaiheittainen poistaminen, sekä erittäin vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen. Monissa puoluepoliittisissa kannanotoissa tämänsuuntaisille muutoksille on ainakin näin ennen vaaleja nähty selkeää tahtotilaa. Jos auto- ja ajoneuvoveroa päädytään muuttamaan lähivuosina, muutokset saattavat toteutua nopeastikin. Tällaisen mahdollisen verotusmuutoksen myötä Suomen autokanta alkaisi uudistua rivakammin, ja keskimääräinen romutusikä laskisi vähitellen noin 17 vuoteen nykyisestä yli 20 vuodesta. Lue lisää: ”Pitäisikö vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotusta kiristää siten, että se johtaa niistä luopumiseen” – näin päättäjät vastasivathttps://www.is.fi/autot/art-2000006033712.html Autoalan tiekartassa päädytään vuosiin 2030 ja 2035 mennessä käyttövoimissa merkittäviin sähkö- ja kaasuautojen määriin, sillä autokannan nopeampi uudistuminen tuo autokantaan enemmän uusia autoja ensi vuosikymmenen aikana, eli pian alkavalla 2020-luvulla. Silloin käyttövoimamurros on ennusteen mukaan nopeimmillaan Suomessa. Monilla autovalmistajilla se on jo käynnissä, sillä malliston uudistaminen vie vuosia aikaa. Edessä muutosten vuosikymmen? Autoalalla on laajoihin tutkimuksiin perustuen ennakoitu ladattavien hybridien hinnan laskevan dieselautojen hintaa alemmas jo ennen vuotta 2025. Ladattavien hybridien suosio onkin Suomessa tällä hetkellä hyvin suuressa kasvussa, ja lisää tällaisia automalleja tulee jatkuvasti markkinoille monilta eri merkeiltä. Uusien täyssähköautojen hintojen on arvioitu alittavan bensiiniautojen hinnat vuonna 2030, siis 11 vuoden kuluttua. Sen lisäksi täyssähköautojen hinnat alittavat ennusteessa ladattavien hybridien hinnan vuonna 2028 ja dieselautojen hinnan vuonna 2027. Samankaltaisista verrokeista sähköauto tavoittaa ennusteessa dieselauton siis ensimmäisenä, reilun seitsemän vuoden päästä. Automalleissa tämä on tyypillisesti yhden mallisukupolven ikä. Dieselmoottorit ovat saanut viime vuosina osakseen hyljeksintää enemmän kuin uusimpaan moottoriteknologiaan perustuvat koneet ansaitsisivat. (KUVA: Jukka Saastamoinen) Vieläkö diesel kannattaa? Näin ollen uuden dieselauton voisi tästä aikanäkökulmasta katsoen vielä huoletta ostaa, eikä sen arvon alenema olisi merkittävästi muista poikkeava 2020-luvun aikana. Uusien dieselautojen kysyntä on kuitenkin ollut Suomessa viime vuosina laskusuunnassa, ja sen ennustetaan jatkuvan saman suuntaisena. Pienenevä tarjonta, vähäinen kysyntä, polttoaineen hinta ja vuosittain perittävien ajoneuvoverojen kehitys vaikuttavat myös arvoihin käytettyjen markkinoilla.

Samankaltaiset artikkelit

OtsikkoLisättyMediaOsuma
Autoalan suunnitelma Suomen autokannan muuttamisesta julki – vuoteen 2030 mennessä jopa 580 000 sähköllä ladattavaa autoa12.3. 12:29Ilta-Sanomat0.637
Näin autoveroa suunnitellaan nyt poistettavaksi – ”vaiheittain seuraavien 5–6 vuoden aikana”, katso grammarajat13.3. 6:55Ilta-Sanomat0.625
Saksasta ja Ruotsista tuhansia käytettyjä autoja Suomeen tuonut kauppias kertoo, ketkä kyttäävät nyt vanhoja dieseleitä14.3. 11:42Ilta-Sanomat0.579
Nyt autoala löi oman arvionsa pöytään: 580 000 sähköautoa12.3. 6:08Ilta-Sanomat0.558
Autoala: Vuonna 2030 liikenteessä voi olla 580 000 sähköautoa12.3. 5:47Karjalainen0.548
”Pitäisikö vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotusta kiristää siten, että se johtaa niistä luopumiseen” – näin päättäjät vastasivat13.3. 2:56Ilta-Sanomat0.453
Autoalan suuri vaalipaneeli – mikä muuttuu eduskuntavaalien jälkeen? He pääsevät pian ääneen11.3. 4:00Ilta-Sanomat0.368
Miksi sähköautoista kohkataan nyt niin paljon? Taustalla on ihan järkisyitä, eikä raha ole niistä pienin14.3. 4:02Ilta-Sanomat0.362
Kolmen auton kolari Kiteellä – autoissa viisi henkilöä14.3. 7:17Ilta-Sanomat0.308
Punainen VW Golf kaahasi moottoritiellä hengenvaarallisesti Kotkassa – poliisi pysäytti kiilaamalla ja ampumalla17.3. 12:29Ilta-Sanomat0.303
Rattijuoppo ajoi väärään suuntaan moottoritiellä - poliisi pysäytti ampumalla auton renkaaseen: Kuljettaja yritti jatkaa matkaa tyhjentyneestä renkaasta välittämättä17.3. 3:04Pohjalainen0.290
Auto syttyi palamaan kesken ajon Lieksassa18.3. 6:30Karjalainen0.289
Henkilöauto liukasteli ulos tieltä Kontiolahdella16.3. 9:13Karjalainen0.289
Miehelle vakavia vammoja henkilöauton ja kuorma-auton kolarissa Paltamossa11.3. 5:50Ilta-Sanomat0.281
Koeajossa ranskalainen edustusauto – kun astuu sisään, tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin16.3. 7:02Ilta-Sanomat0.281
Volkswagen paransi tulostaan dieseljupakasta huolimatta12.3. 9:37Karjalainen0.268
Närpiö on Euroopan johtavia jäteautovalmistajia ja paikka, jossa maahanmuuttajat työllistyvät: ”Olemme kehityksen kärjessä”19.3. 10:56Ilta-Sanomat0.257
Mercedeksen AMG-huippumallista otettiin katto pois – huippunopeutta lähes 320 km/h!16.3. 12:19Ilta-Sanomat0.256
Tumma auto tuli kärkikolmion takaa ja törmäsi autoon Ilomantsin keskustassa - poliisi kaipaa havaintoja16.3. 10:25Karjalainen0.255
Kulutus työmatka-ajossa lähes nolla, hinnat alkaen alle 15 000 euroa – tätä autoa tuodaan käytettynä nyt Suomeen urakalla18.3. 6:55Ilta-Sanomat0.250